PENGALAMAN KU DI TANAH SEBERANG

Salam bahagia untuk semua tetamu blog yang berbahagia,

Entry kali ini mungkin agak berbeza kerna aku kepingin sekali menulisnya di dalam bahasa Indonesia. Aku harap kamu semua bisa aja memahami apa yang ingin aku tuliskan. Terlebih dahulu aku mahu mohon maaf kiranya ada bahasa yang digunakan untuk entry ini salah kerna aku masih lagi di tahap pembelajaran. Aku ingin sekali berkongsi dengan kalian semua pengalaman 5 hari 4 malam aku di sana. Pengalaman baru bagi diri aku melihat budaya orang..namun aku gampang aja sesuaikan diri di sana kerna Indonesia dan Malaysia serumpun dan aku rasakan tidak ada banyak perbedaannya, cuma mungkin bahasanya aja berbeza.

HARI PERTAMA - 18.02.2009

Aku menaiki flight pada jam 2.45 petang waktu Malaysia dan tiba di Indonesia kurang lebih jam setengah 5 petang. Pertama kali aku menjejakkan kaki aku di tanah seberang itu aku pikir ianya lebih indah dari Malaysia. Tapi ternyata Kuala Lumpur lebih cantik dan indah dari Jakarta. Kota Jakarta begitu sibuk, dan taraf hidupnya ngak bisa di ngomong lagi, banyak aja pengemis yang meminta minta dan rasa kasian di hati mula terpacul. Aku mahu bisa aja memberikan uwang tapi telah dinasihati jgn diberi maka aku matikan aja niat aku. Pak Haris bilang kalu diberi nanti akan datangnya lebih ramai lagi. Setiap manusia sibuk dengan urusan masing, setiap orang bisa lakukan apa aja untuk dapatkan uwang. Berjaja di tengah jalan tanpa memikirkan soal keselamatan diri.... apa yang pasti mereka punya uwang untuk hidup. Apa yang lebih memeranjantkan cewek di sana senang aja kalu mahu ditidurin..kalau di Malaysia pelacur mudah aja di dapati begitu juga di Jakarta. Makanya Kuala Lumpur dan Jakarta tahap sosialnya sama aja. Sampai di Jakarta kami terus aja ke Mangga Dua..kononnya aku ingin membeli CD untuk adik...dia udah pesan banyak kali sama aku..namun malangnya kedai semuanya udah tutup..aku mohon maaf ya adik nggak bisa belikan kamu CD. Aku udah cuba cari tapi nggak bisa dapat. Habis berjalan di Mangga Dua kami terus aja pergi makan.....waduhhhh koknya kodok jadi bahan makanan..langsung mati selera makan aku....Pak Haris bilang sememangnya kalau seafood di Indonesia memang ada kodok....terus aja aku mahu makan di kedai lain...akhirnya kami semua makan di kedai minang..namun aku nggak ada selera..fikiran aku asyik memikirkan "U" ermmmmm rindu bangat sama kamu..kenapa ya??..selain itu kami sempat jugak ke Masjid Istiqlal dan juga ke Monas Tower sambil berjalan melihat kota Jakarta di waktu malam.

"kelakar plak bila aku baca balik heheh..lantak aa korang nak gelak"

HARI KEDUA - 19.02.2009

Pagi-pagi lagi kami udah bangun dan berangkat ke Bandung..perjalananya mengambil masa 2 jam..kami terus aja ke Tangkuban Perahu yang mana ianya adalah kawasan gunung berapi.....on the way ke sana sempat juga kami singgah di pekan lembang aku sempat mengambil beberapa potong foto di situ. Ajaib sekali kawasan Tangkuban Perahu..buat pertama kalinya aku melihat keindahan gunung berapi..dalam hati takut juga kalau meletup hehehe.. bau belerangnya kuat bangat...ada seperti bau telur rebus.....namun aku gembira bila aja tiba di puncaknya. Cantik bangat pemandangan di atas. Udaranya nyaman dan sejuk membuatkan fikiran aku tenang bangat. Aku belikan Cartaz dan adik maffler sebagai tanda kenangan hehehe. Turun dari Tangkuban Perahu kami terus aja singgah makan di Restoran Simpang Raya..makanannya sedap bangat..sesiapa yang ke Bandung harus cuba masakan di restoran ini. Harganya juga nggak mahal. Habis makan kami terus ke Rumah Mode..saja mahu membeli belah barangan berjenama..sempat juga aku belikan kot untuk aku. Cantik juga kot yang aku beli. Habis beli berehat di luar rumah mode sambil menunggu zahir habis bershopping sambil itu juga aku usya cewek yang comel bangat. Cantik bangat cewek itu tapi aku takut untuk berkenalan sama dia. Apa pun cukup aja ambil dua tiga keping fotonya hehehe sebagai kenangan. huhuhuhu. Balik dari Rumah Mode kami ke Pasar Baru di chimpelas....sibuk bangat kawasannya...perniagaan byk sekali..aku sempat belikan T-Shirt..erm cantik juga T-shirtnya....sebagai tanda kenangan kerna udah sampai ke bandung . Habis berjalan di pasar baru kami terus bertolak ke Jogjakarta ermmmmmmm perjalanannya mengambil masa 10 jam dan sempat kami singgah makan di rumah makan..makan bakso.perghh sedap juga heheh. namun perkara malang menimpa juga..apa yang aku jangkakan udah berlaku...tayar kereta pancit..terpaksa juga kami menunggu Pak Haris menukar tayar...sambil menunggu aku sempat bergambar di kawasan tersebut ermmmm adussssssss letih bangat namun "U" masih diingatakan aku.

" Lagi kelakar bila aku baca balik hahaaha....tapi tak pe aaa asal korang faham"

HARI KETIGA - 20.02.2009

Dalam perjalanan ke Jogjakarta kami singgah tidur di Hotel Borobodur..kerna badan semuanya udah penat. Sampai di Hotel lebih kurang jam 12.30 pagi.Aku tidur lena bangat di buai mimpi yang indah heheh kerna badan aku penat bangat...aku sedar udah pagi..bangun solat subuh langsung aku terus bersiap untuk bertolak ke Candi Borobodur. Sebelum berangkat kami sempat juga bersarapan untuk mengalas perut ermmmmm cukup aja heheeh... Pak Haris ke kedai tayar tampal kembali tayar yang bocor...kami udah membazir masa yang banyak di kedai tayar tersebut..namun nggak bisa buat apa-apa kerna perjalanan nggak boleh diteruskan tanpa keretanya heheeh. Habis tukarin tayarnya kami terus ke Candi Borobodur...banyak sekali gambar yang aku ambil..nanti aku upload dua atau tiga keping dalam ini ya. Habis puas berjalan di Borobodur kami teruskan perjalanan ke Ansor Silver namun sempat lalu di Candi Mendur..hanya ambil gambar dari luar sahaja... Di Ansor Silver aku bisa juga membeli dua batu cincin (Tiger Eyes) cantik bangat batu nya heeh (bagi aku aa) setelah itu kami teruskan perjalanan membeli buah salak dia tempat penjualan buah salak tempatnya bernama Mangelang. Aku nggak suka sangat buah salak...aku cuma perhatikan saja member aku membelinya heheh sambil menunggu aku teringat pada "U" langsung aku terus ke Wartel nelpon "U"......ingin saja aku berbicara lama sama dia namun uwang nggak cukup hehehe...."U" sihat alhamdulillah dan udah selamat sampai ke destinasinya..aku sentiasa doakan dia selamat semuanya kerna dia udah buat aku sayang bangat sama dia. Namun aku harus ngerti perasaan manusia bisa berubah bila-bila..aku harus bersedia. Habis membeli salak kami terus ke Restoran Mang Engking ..ermmm restorannya cantik..nyaman dan makananya amat sedap sekali..kami makan tak ingt dunia hehe (dah x pakai indon nyerr bahasa sebab dok reti nak gambarkan sedapnyaaaaa) di situ kami makan ikan goreng, udang rebus, udang maduk, udang masak manis ermmmmmmm sedap bangat..aku makan sampai habis muka aku naik jerawat dan malam itu kepala aku pening rasa mcm nak muntah hehehe tapi aku puas huhuhuhu. Habis makan kami terus ke kota Jogjakarta dan tido di Hotel Asia Afrika. Malamnya kami berjalan malioboro dan kraton....selain itu sempat juga kami ke Pohon beringin ermmmmmm pohon beringin dua yang banyak menyimpan sejarah silam. Aku nggak mahu ceritakan pohon beringin kerna ceritanya panjang kamu taip aja di google cari aja sejarah "Beringin Dua" pasti kamu semua ketemu sejarahnya.

"Terima kasih "U" setiap saat sy ingt awak..awak di tempat orang harus jaga diri yaa."

HARI KEEMPAT - 21.02.2009

Ermm sekejap jer rasanya nak balik Malaysia. hari ni pagi-pagi lagi dah bangun sebab semangat nak berjalan sekejap dekat Kota Jogjakarta ..sempat laa lawat beberapa kawasan sejarah dia Jogjakarta dan lepas itu kami berangkat ke Pasar Kulit...ada member yang nak beli baju kulit..aku??? aku beli tali pinggang kulit jer hehehe sebagai kenangan. Selepas itu kami ke Pasar baru Solo membeli belah di situ..aku belikan mak batik ermm rindu dekat mak huhuu..habis di Psar Baru Solo kami terus ke Pasar Antik ..di pasar antik aku beli cincin lama untuk diri aku..saje jer suka-suka heheeh...habis bershopping kami semua ke rumah makan ...makan malam di Restoran sederhana sebelum kami semua bertolak ke Surabaya...perjalanan ke Surabaya mengambil masa lebih kurang 8 jam dari Jogjajarta. Letih bangat .....nggak gampang tidur di dalam kereta kerna badan sakit bangat waduhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh...

HARI KELIMA - 22.02.09

Bermalam di hotel tilamas dan pagi nyerrr kami semua terus ke lapangan terbang Surabaya untuk pulang ke Malaysia.........rindu malaysia....Rupanya negara sendiri lebih baik dari negara orang huhuhu

Di atas tu coretan perjalanan dan tempat-tempat yang aku pergi...namun ada banyak peristiwa yang berlaku aku tidak masukkan sebab aku takut pembaca bosan lak baca heheh.

Nanti ada masa aku masukkan entry cerita-cerita lain ek..tapi untuk journey ke Indon aku suka beritahu tempat-tempat yang aku pegi jerrr....TQ so much to all my dear friend yang follow aku ke Indonesia buat K'own, Zahri, Irfan, Zahir dan Yon......seronok bercuti ngan korang semua.

1 Response
  1. lolita_arian Says:

i read that you stayed at Hotel Tilamas Surabaya,please give me comment about the architectural of it hotel..pleaseeee..