LANGKAWI OH LANGKAWI

Salam,
Sudah terlalu lama aku tidak menjengah blog kesayangan aku ini, memang aku tak nafikan kesibukan kerja membuatkan aku kadangkala hilang idea dan mood untuk menulis di blog ini.

Aku baru sahaja pulang dari Langkawi sebuah pulau yang sememangnya tidak pernah putus dengan kedatangan pelancong dan kebetulan pula waktu sekarang cuti sekolah sememangnya menjadi tempat tumpuan. Semua hotel penuh termasuklah hotel tempat aku menginap. Walaupun hotel yang aku duduk ni selekeh namun tetap penuh. Aku tanya penganjur kenapa Hotel Bahagia yang dipilih?? jawapan yang senang dari penganjur....semua hotel lain penuh hotel ini sahaja yang terima sampai 5 hari kursus. Redhaaaaaaaaaaaaaaa..............

Sebenarnya aku telah dipilih oleh DBKL untuk menghadiri kursus ini. Kursus Lead Auditor dari 21 - 25 November 2011  yang mana kursus ini adalah bertujuan untuk memberi kemahiran dan kelayakan seorang auditor ISO untuk menjadi Ketua Auditor dalam sesebuah organisasi yang mempunyai persijilan MS ISO 9001:2008. Aku memang dah dengar tentang kursus ini. Memang kursus ini agak sukar memandang Sijil yang dikeluarkan adalah sijil kelayakan bukan sijil kehadiran. Terdapat beberapa syarat yang perlu aku penuhi untuk membolehkan aku mendapat Sijil Kelayakan ini. Rangka kursus ini seperti biasa ada ceramah dan sesi soal jawab yang mana memberi pemahaman lebih terperinci kepada aku tentang Standard ISO dan tatacara mengaudit serta kaedah yang terbaik dalam mengenalpati proses kualitiya sesebuah organisasi. Selain itu bagi memastikan Sijil Kelayakan diperolehi aku perlu lulus dalam ujian ,kuiz dan tugasan yang diberikan. Ujian mewakili 70%, Kuiz 5% dan Tugasan 25%. Markah lulus untuk aku dapat sijil adalah 70%. Cuba bayangkan dalam tempoh 5 hari aku kena buat semua tu. Tertekan jugak sebenarnya sebab tugasan dia boleh tahan mencabar dan yang paling mencabar soalan exam dia yang mana ada Objektif, jawapan pendek, jawapan panjang dan Case Study.

Alahamdulillah semua dah lepas, result dia tunggu jer la dalam 2 minggu lagi keputusan akan sampai ke DBKL harap aku lulus, tapi masalahnya tanggungjawab yang harus aku pikul lepas ini lagi berat. Menjadi Ketua Auditor kepada semua auditor DBKL yang jumlahnya 100 lebih bukanlah satu tugasan yang ringan hanya doa dan kekuatan sahaja yang aku ada untuk memikul bebanan itu, dengan tugas hakiki lagi yang perlu aku beri perhatian. Siapa cakap kerja kerajaan ni mudah, tidak mudah seperti yang orang dok cakap. Masuk kerajaan then baru nilai. Macam aku ni jawatan jer Akauntan tapi bukan hanya kerja akaun yang aku buat,  ISO, Aset, KIK, KPI, 5S semua nak kena tengok jugak urmmmm redhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.......

Orait sampai di sini dulu sempat aku update kisah suka duka di Hotel ciput akan terpahat.........dengan biliknya sampailah ke servisnya adoiiii laaa memang teruk tapi syukur laaa dapat jugak hotel dari tido tepi jalan hehehe.

ok salam.
0 Responses

Post a Comment